facebook twitter youtube googleplus
on/off

ΉπειροςΛαογραφικά: Συρτός στα δύο

Μικτός κυκλικός χορός που συναντάμε σε ολόκληρη την Ήπειρο. Χορεύεται σε διπλοκάγκελο σχήμα (άνδρες στον εξωτερικό κύκλο – γυναίκες στον εσωτερικό), ή σε έναν κύκλο με τους άνδρες να προηγούνται και τις γυναίκες να ακολουθούν. Παρουσιάζεται ως ομοιογενής αλισυδωτή χορευτική φόρμα. Η λαβή των χεριών είναι με λυγισμένους τους αγκώνες. Παλαιότερα η λαβή στις γυναίκες ήταν και με τα χέρια κάτω. Σήμερα το βλέπουμε μόνο στις ηλικιωμένες.
Τραγούδια που χορεύονται στα δυό είναι: ” Πήραν την πόλη πήρανε” , “Μια χρυσή λαμπάδα”, “Κίνησαν το δρόμο δρόμο”, “Νίτσα Νίτσα περβολίτσα”, “Από μικρός στα γράμματα”, “Μάγια μου’ χεις καμωμένα”, “Δέλβινο και Τσαμουριά”, “Στης πικροδάφνης τον ανθό”, “Δεν ξαναπερνώ από τούτο το στενό”, “Δεροπολίτισσα”, “Βασιλικός θα γίνω στο παραθύρι σου”, “Αυτά τα μαύρα μάτια που με κοιτάζουνε”, “Για πάρε με για πάρε με”, “Α μωρέ σεβντά”, “Μαύρο μου χελιδόνι”.

Χοροί τύπου στα δυο με «θληκωτή» λαβή και ιδιαίτερη τοπική απόδοση είναι οι: “Δυο-δυο κι άλλα δυο”, “Είμαι μικρό το μαύρο”, “Αι φεγγάρι μου”, “Τα μάρμαρα”, “Της γαλανής το φόρεμα της ρούσας το φουστάνι”. Χορεύονται με 5 κινήσεις ξεκινώντας με το αριστερό.

Τα βήματα του χορού είναι :
1:  α. Το δεξί σηκώνεται στον αέρα, το ίδιο και η φτέρνα του αριστερού

β. Το δεξί πατάει στη φορά και κατεβαίνει η φτέρνα
2: Το αριστ. πατάει πίσω από το δεξί σταυρωτά

3: Το δεξί πατάει στη φορά του κύκλου
4: α. Το αριστερό σταυρώνει πάνω από το δεξί σε άρση και  σηκώνεται  η φτέρνα του δεξιού

β. Το αριστερό πατά στη φορά και κατεβαίνει  η φτέρνα του δεξιού.
5: Το δεξί πατάει στη φορά του κύκλου
6: Το αριστερό πατάει στη φορά, σταυρωτά πάνω από το δεξί

Ο χορός αυτός χορευόταν σε ανοιχτό κύκλο, διπλοκάγκελο, τριπλοκάγκελο ή τετραπλοκάγκελο, ανάλογα με την περιοχή, από χορευτές που έκαναν την ίδια κίνηση. Ήταν ο πιο διαδεδομένος χορός αφού οι περισσότεροι χοροί της Ηπείρου κατέληγαν σ’ αυτόν. Ονομάζεται και Πωγωνίσιος. Με το χορευτικό του μοτίβο χορεύονται κι άλλοι χοροί, όπως η «Γενοβέφα», τα «Κλάματα», ο «Χειμαριώτικος», το «Γιάννη μου το μαντήλι σου»  κλπ. Η θέση των χορευτών στο διπλοκάγκελο ή τριπλοκάγκελο (δύο εσωτερικοί κύκλοι γυναικών και ένας εξωτερικός ανδρών) δεν εξαρτιόταν από την ηλικία ούτε την κοινωνική τους τάξη και είναι ένας τρόπος χορού που συναντιέται και στην ευρύτερη Βαλκανική περιοχή.

Πηγή

Γράψτε το σχόλιό σας.