facebook twitter youtube googleplus
on/off

Δ. ΑθηναίωνΕκδηλώσεις: “Το τέλος της παλιάς μας πόλης. Θεσσαλονίκη 1870-1917″, «Πρόσωπα στο βάθος του χρόνου», “Petit créateurs – Μικροί Δημιουργοί”. Εκθέσεις σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Λάρισα

δαυσοφ

To Days Art προτείνει…

“Το τέλος της παλιάς μας πόλης. Θεσσαλονίκη 1870-1917″, «Πρόσωπα στο βάθος του χρόνου»,
“Petit créateurs – Μικροί Δημιουργοί”
Εκθέσεις σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Λάρισα

“Το τέλος της παλιάς μας πόλης. Θεσσαλονίκη 1870-1917″. Στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ Βίλα Καπαντζή

Μια εξιστόρηση για την ακμή και την παρακμή της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης στον σχεδόν μισό αιώνα που σημάδεψε τη μετάβασή της από τον μεσαίωνα στη νεωτερική εποχή, από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στη σύγχρονη Ελλάδα, από την κοινοτική οργάνωση στο ομοιογενές εθνικό κράτος, από την εύφλεκτη ξυλόπηκτη πόλη στα μέγαρα από μπετόν αρμέ, από τα δαιδαλώδη αδιέξοδα στις χαράξεις του σχεδίου Εμπράρ.
Το ΜΙΕΤ συνεργάστηκε με φορείς και ιδιώτες που διέθεσαν υλικό από τα αρχεία τους για την πραγματοποίηση της έκθεσης:
Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας, Εθνικά Αρχεία της Ουγγαρίας, Τρικόγλεια Βιβλιοθήκη, ΑΠΘ, Βρετανική Σχολή Αθηνών και Βρετανική Πρεσβεία στην Ελλάδα, Συλλογή Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν, Αρχείο Αλέξανδρου & Στέφανου Καλλιγά παρουσιασμένο από τον Βασίλη Κολώνα, Συλλογές Ευάγγελου Φυσίκα, Μιχαήλ Β. Χατζηγιάννη, Αρχεία και Συλλογές του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ: Συλλογή φωτογραφιών και καρτποστάλ, Συλλογή Γιώργου Αθ. Δέλλιου, Αρχείο Αλέκας Γερόλυμπου, Συλλογή Άγγελου Παπαϊωάννου, Αρχείο Εμπράρ – Υπουργείου Συγκοινωνιών, Συλλογή Μάνου Χαριτάτου.
Ξεκινώντας χρονολογικά από τις παλαιότερες φωτογραφίες της δεκαετίας 1863-1873, αποτυπώνεται η κατάσταση της περίκλειστης Θεσσαλονίκης πριν από την κατεδάφιση του θαλάσσιου τείχους που σηματοδότησε το πέρασμα στη νεωτερική εποχή:
Τα δύο πανοράματα, του 1863 (Székely, από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας) και του 1873 (Sayce, της συλλογής Δέλλιου από το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ) – το δεύτερο εκτίθεται για πρώτη φορά πλήρες.
Η νέα αποκαλυπτική φωτογραφία του 1863-67 με το θαλάσσιο τείχος των αδελφών Abdullah, από τα Εθνικά Αρχεία της Ουγγαρίας. Εντοπίστηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε στο facebook από την ομάδα «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης».

Μια σειρά από μεταγενέστερα πανοράματα:
Η τριπλή φωτογραφία των Barnsley & Schultz του 1889, από τον μιναρέ της Αγίας Σοφίας, από τη Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή.
Χάρτες της εποχής πριν από την πυρκαγιά του 1890 (Werniesky και Καμπανάκη) και μετά από αυτήν (Eyice και Salem) με το νέο σχέδιο της οθωμανικής διοίκησης, μια πρώτη απόπειρα ευθυγράμμισης και εξορθολογισμού του πολεοδομικού ιστού μετά από πυρκαγιά, από το αρχείο Αλέκας Γερόλυμπου στο ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ.

Φωτογραφικό υλικό από την Μεγάλη Πυρκαγιά:
Ένα πανόραμα της Άνω Πόλης του 1917 από τον μιναρέ της Ροτόντας, της συλλογής Δέλλιου.
Πανοράματα και αεροφωτογραφίες πριν και μετά την πυρκαγιά του 1917, του γαλλικού λευκώματος Vue Αérienne de Salonique , από την Τρικόγλεια Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ.
Φωτογραφίες και καρτποστάλ της πυρίκαυστης ζώνης, που αποκαλύπτουν την έκταση της πυρκαγιάς στο επίπεδο του εδάφους, την κατάσταση των μνημείων, τη δεινή θέση των πληγέντων, από τις συλλογές Γιώργου Δέλλιου, Ευάγγελου Φυσίκα και Μιχαήλ Β. Χατζηγιάννη.
Φωτογραφίες από το λεύκωμα που εξέδωσε ο αγγλικός στρατός, από τις συλλογές της Βρετανικής Σχολής Αθηνών, σχολιασμένες από τον Roderick Bailey, ιστορικό στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (σε συνεργασία με τη Βρετανική Πρεσβεία και την British School at Athens).
Τις φωτογραφίες πλαισιώνει μια πληθώρα από ακουαρέλες Άγγλων και Γάλλων στρατιωτών, που υπηρέτησαν στο Μακεδονικό Μέτωπο κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου και αποτύπωσαν όχι μόνο μνημεία και τοπία της Θεσσαλονίκης, αλλά και τους καθημερινούς ανθρώπους της στους δρόμους και τις αγορές, αυτούς που κυρίως επλήγησαν από την πυρκαγιά, καθώς οι Δυτικοί γοητεύονταν από τον “ανατολίτικο εξωτισμό” των φυλών, των ενδυμασιών και των στάσεων του πολύμορφου πληθυσμού της πόλης. Τα έργα αυτά ανήκουν κυρίως στη συλλογή των Αρσέν & Ρουπέν Καλφαγιάν και στη συλλογή Μάνου Χαριτάτου, από το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης (όλα παρουσιάζονται για πρώτη φορά).
Τέλος, στο κλείσιμο της έκθεσης, θα εκτεθούν τα πέντε σωζόμενα πρωτότυπα σχέδια του Εμπράρ, από τη συλλογή Αλέξανδρου & Στέφανου Καλλιγά, που είχαν πρωτοπαρουσιαστεί από τον Βασίλη Κολώνα στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Αποτυπώνουν το νέο πνεύμα που εισήγαγε η δυτική πολεοδομία, νεότευκτη τότε επιστήμη, στον εκ βάθρων ανασχεδιασμό της Θεσσαλονίκης, οδηγώντας σε οριστικό τέλος την παλιά πόλη, που είχε καταφέρει να επιβιώσει λίγο έως πολύ αλώβητη μέχρι το 1917 – τουλάχιστον στο επίπεδο του κτηριακού της δυναμικού. Μια εξιστόρηση για την ακμή και την παρακμή της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης στον σχεδόν μισό αιώνα που σημάδεψε τη μετάβασή της από τον μεσαίωνα στη νεωτερική εποχή, από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στη σύγχρονη Ελλάδα, από την κοινοτική οργάνωση στο ομοιογενές εθνικό κράτος, από την εύφλεκτη ξυλόπηκτη πόλη στα μέγαρα από μπετόν αρμέ, από τα δαιδαλώδη αδιέξοδα στις χαράξεις του σχεδίου Εμπράρ.
«Πρόσωπα στο βάθος του χρόνου»: Έκθεση του Πέτρου Ζουμπουλάκη στο Χώρο Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ»

Την Τρίτη 14 Νοεμβρίου και ώρα 19.00, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια  της έκθεσης «Πρόσωπα στο βάθος του χρόνου» του Πέτρου Ζουμπουλάκη, στο Χώρο Τέχνης «ΣΤΟartΚΟΡΑΗ».

Ο Πέτρος Ζουμπουλάκης, κάτω από τον τίτλο «Πρόσωπα στο βάθος του χρόνου», παρουσιάζει μια σύνοψη ζωγραφικών πορτρέτων όλης της καλλιτεχνικής του περιόδου.

Τα πορτρέτα του, άλλοτε εικόνα φευγαλέα, σκιτσογραφική με λανθάνουσα παρατηρητικότητα και άλλοτε με επιμονή στην ακριβή καταγραφή των φυσιογνωμικών ιδιαιτεροτήτων.

Ποικιλία, πολυμορφία εκφραστικών μέσων με απροσδόκητες τεχνικές και ματιέρες, πράγμα που προκαλεί αιφνίδιες αλλαγές στο ύφος. Άλλοτε ημιτελή και ηθελημένα πρόχειρα και άλλοτε επιμελημένα και τεχνικά άψογα.

Στις αυτοπροσωπογραφίες του παρατηρούμε τις ανεπαίσθητες αλλοιώσεις της φυσιογνωμίας του, καθώς κυλάει ο χρόνος και οι εποχές.

Πολλοί του αποδίδουν ψυχογραφικές και ψυχολογικές ικανότητες. Ο ίδιος λέει σεμνά: «Αν σχεδιάσεις σωστά τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του μοντέλου, τα συναισθήματα βγαίνουν αυτόματα»

H Έκθεση «Πρόσωπα στο βάθος του χρόνου» θα είναι ανοιχτή στο κοινό έως την Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου.

 

Petit créateurs – Μικροί Δημιουργοί” με έργα από το Ελεύθερο Εργαστήριο των παιδικών και εφηβικών τμημάτων της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείου Γ.Ι. Κατσίγρα.

thumβ

Εγκαίνια έκθεσης “Petit créateurs – Μικροί Δημιουργοί”
Η Πινακοθήκη μιλάει γαλλικά!Εγκαινιάζεται στο Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας, Κούμα 28, την Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2017 στις 8:00 μ.μ. η έκθεση “Petit créateurs – Μικροί Δημιουργοί” με έργα από το Ελεύθερο Εργαστήριο των παιδικών και εφηβικών τμημάτων της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείου Γ.Ι. Κατσίγρα.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα ανά θεματικές διαφορετικών χρονολογιών χαρακτηριστικά της δημιουργικής πορείας του Ελεύθερου Εργαστηρίου. Παρουσιάζονται πιο συγκεκριμένα,προσωπογραφίες,εικόνες πόλεων, νεκρές φύσεις και τοπία ποικίλων ζωγραφικών μέσων. Είναι έργα τα οποία αναφέρονται στην πόλη,στην εξοχή,στο περιβάλλον,στην καθημερινή ζωή,στον φίλο αλλά και στον ίδιο τον εαυτό πλαισιωμένα με  αισθητική ποιότητα και εννοιολογική ωριμότητα.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας, Υπηρεσία Συνεργασίας και Μορφωτικής Δράσης της Γαλλικής Πρεσβείας στην Ελλάδα, εστιάζει τις δράσεις του και στην οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και συνεργασιών, όπως αυτό καταδεικνύεται χαρακτηριστικά με την παρούσα έκθεση σε συνεργασία με τη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα. Το Ελεύθερο Εργαστήρι της Πινακοθήκης πραγματώνει με τον καλύτερο τρόπο τον ιδρυτικό σκοπό του, οργανώνει, δηλαδή, κάθε δημιουργική προσπάθεια των ανθρώπων που ασχολούνται με τις καλές τέχνες και αυτών που βρίσκουν ευχαρίστηση στην καλλιτεχνική δημιουργία.
Επίκεντρο του Ελευθέρου Εργαστηρίου είναι το παιδί. Με άξονα την άποψη που θέλει το κάθε παιδί εικαστικά ανεπανάληπτο, δημιουργεί εκείνες τις συνθήκες που του επιτρέπουν να εκφραστεί με φαντασία, χωρίς το φόβο της απόρριψης. Με την παρούσα έκθεση η οποία επικεντρώνεται στο παιδί – δημιουργό και οι δύο φορείς συναινούν και απογειώνουν την παιδική δημιουργικότητα και φαντασία!
Διάρκεια έκθεσης: 13 Νοεμβρίου 2017 – 21 Νοεμβρίου 2017
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 10.00 -13.00 & 18.00 – 21.00
Πληροφορίες: Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας 2410-287508

Γράψτε το σχόλιό σας.